23/07/2019
Nieuws

Tabletonderwijs zorgt voor betere prestaties op school

Meer bereiken met digitalisering: dat kan ook in Malawi, een van de armste landen ter wereld. Door een innovatief en ambitieus samenwerkingsproject tussen VSO en Onebillion leren kinderen basisvaardigheden via apps en tablets. Nu al werken 50.000 kinderen met het programma. 

Zonder goed basisonderwijs is de kans op een baan later klein. In Malawi, een van de armste landen ter wereld, zijn veel te weinig leraren en scholen. Bovendien groeit het aantal kinderen snel, waardoor het niet lukt kwalitatief onderwijs te bieden. Gevolg: veel kinderen groeien ongeletterd op en missen daardoor toekomstperspectief. Gebrek aan gebouwen, gebrek aan docenten, gebrek aan onderwijsmaterialen: Malawi kampt er al decennia mee. Generaties kinderen groeiden op zonder zelfs maar de basisschool te hebben afgemaakt. Met rampzalige gevolgen. De werkloosheid is hoog en ongeletterdheid eerder regel dan uitzondering.

‘Al na een paar weken zagen we leerlingen met sprongen vooruitgaan. We zien 45 procent meer leerwinst ten opzichte van traditioneel onderwijs. Leerlingen krijgen les in de school óf in speciale Learning Centres bij scholen. VSO bouwt deze Learning Centres en voorziet ze van volledig ingerichte lokalen en zonnepanelen.’

– Thaisa Fiering, een van de twaalf VSO-deskundigen ter plaatse.

Om dit probleem aan te pakken ontwikkelden VSO, Onebillion en lokale partner MoEST een innovatief tabletonderwijsprogramma. Met behulp van tablets leren kinderen lezen, rekenen en schrijven – zonder veel begeleiding van een leraar. Inmiddels werken 50.000 leerlingen op 76 scholen met het programma. Dit moet eind 2017 gegroeid zijn naar 129 scholen. Het plan is om in 2019 en 2020 verder uit te breiden met 100 scholen per jaar. Waardoor het tabletonderwijs uiteindelijk op 329 scholen wordt ingevoerd.

De regering besloot onlangs – na aanbeveling door VSO – het tabletonderwijsprogramma op te nemen als vast onderdeel van het basisonderwijs in Malawi. VSO gaat daarom de komende jaren nog nauwer samenwerken met de regering om tabletonderwijs toegankelijk te maken voor alle basisscholen in Malawi.

‘We streven naar toegankelijk tabletonderwijs voor álle kinderen in het basisonderwijs. Dus ook voor leerlingen met een handicap. Hoewel we nog lang niet over alle hulpmiddelen beschikken – zoals gebarentolken – zijn de resultaten van deze kinderen nu al boven verwachting. Het tabletonderwijs maakt dus een wezenlijk verschil in hun ontwikkeling. Leerprestaties verbeteren en ook hun acceptatie door de maatschappij wordt groter.’

– Fred van den Brug, een van de twaalf VSO-deskundigen ter plaatse.

Draag ook bij aan beter onderwijs in Afrika en Azië. Help mee te bouwen aan een toekomst.

DOE EEN DONATIE