3 jaar SDG’s: toegang tot beter onderwijs voor kinderen met een beperking in Kenia

30 oktober 2018

De Verenigde Naties bestaan 73 jaar en daarbij is het drie jaar geleden dat de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals, of SDG’s) zijn geïntroduceerd. De SDG's zijn acties gericht op het oplossen van problemen. Acties om armoede te beëindigen, de wereld te beschermen en ervoor te zorgen dat alle mensen in een verzorgde omgeving leven in harmonie en welvaart.

Majina Mwasezi, Project Officer bij VSO Kenia vertelt over het verschil dat vrijwilligers in het onderwijs maken sinds de komst van de SDG’s:

"In Kenia blijven mensen met een beperking achter omdat ze vergeten worden en zich niet bewust zijn van hoe ze betrokken kunnen worden in de samenleving. Kinderen met een handicap worden nog steeds geconfronteerd met veel stigma - vooral op het platteland - en worden verborgen door hun familie, waardoor ze het kwaliteitsonderwijs missen dat ze verdienen.

De afgelopen drie jaar hebben vrijwilligers geholpen bij het identificeren van kinderen met een beperking en trainingen georganiseerd voor leerkrachten om te leren hoe ze jongeren met speciale onderwijsbehoeften beter kunnen onderwijzen. Vrijwilligers hebben sessies gehouden met 4.063 leerlingen tussen 10-18 jaar over de rechten van meisjes, en contacten gelegd met de lokale overheid en andere NGO's om te vechten voor beter onderwijs."

Ontwikkeling betekent voor mij werken met gemarginaliseerde mensen om te helpen hun behoeften te identificeren en hen te laten zien hoe ze de hulpbronnen om hen heen - soms fysiek en soms menselijk - kunnen gebruiken om hun behoeften op te lossen. - Majina Mwasezi

Lees hier het hele blog op volunteerics.org

rs44279_agnes_nditi_0918-lpr.jpg

rs44285_tue_0677-lpr.jpg