Winnie (33) uit Nairobi doorbrak het stigma rond…
23 mei, 2025
In een klein dorp in Rwanda woont Olivier, een jonge en toegewijde leraar die elke dag met passie voor zijn klas staat. Met zestig leerlingen is het een flinke uitdaging om ieder kind de aandacht te geven die het verdient. Dankzij de steun van VSO-vrijwilligers ontdekte hij dat spelenderwijs leren dé manier is om kinderen actief te betrekken én te laten groeien. Dat veranderde niet alleen Olivier’s kijk op onderwijs, maar het verbeterde ook de schoolprestaties.
Olivier is 29 jaar en werkt als leraar op de GS Rugarama-school in Rwanda. Hij woont vlak bij de school en loopt daarom elke dag naar zijn werk. Zijn lessen beginnen om 08:30 uur en eindigen om 12:00 uur. Als kind ging Olivier graag naar school, maar makkelijk was het niet. De klaslokalen waren overvol en veel kinderen hadden geen toegang tot boeken. Hij herinnert zich dat sommige leerlingen een heel trimester lang geen enkel boek aanraakten.
Ook vandaag de dag staan veel kinderen in Rwanda nog voor grote uitdagingen. Olivier ziet dat veel gezinnen niet over voldoende middelen beschikken. Sommige leerlingen zijn jonge tienermoeders, anderen wonen ver van school. Bovendien beschouwen veel ouders onderwijs niet als een prioriteit. Al deze factoren maken het voor kinderen moeilijk om naar school te gaan en goed te leren.
De vijfjarige Joshua speelt samen met leraar Olivier in de speelhoek.
Gelukkig wordt het beroep van leraar in Rwanda met respect bekeken. Olivier is trots op zijn werk. Zijn favoriete moment van de dag is wanneer hij met de kinderen speelt in de speelhoek. Alle kinderen doen enthousiast mee, en juist daar ziet Olivier wat ieder kind in zich heeft. Het helpt hem om hun individuele talenten beter te herkennen en te stimuleren.
Een van zijn leerlingen is Joshua. Toen Joshua voor het eerst naar school kwam, was hij erg stil en had hij last van sociale angst. Soms verliet hij zonder aankondiging de klas en liep terug naar huis. Hij had moeite om met andere kinderen te spelen. Maar met de komst van VSO veranderde dat. Via de trainingen leerde Olivier hoe hij kinderen zoals Joshua beter kon begrijpen en ondersteunen. Spelenderwijs leren speelde daarin een sleutelrol. “Door te spelen, verkennen kinderen de wereld om hen heen, bouwen ze relaties op en leren ze nieuwe vaardigheden,” vertelt Olivier.
“Door te spelen, verkennen kinderen de wereld om hen heen, bouwen ze relaties op en leren ze nieuwe vaardigheden.” – leraar Olivier
Oliviers school krijgt ondersteuning van twee VSO-vrijwilligers: Irenee en Diane. Irenee begeleidt hem bij het verbeteren van zijn lesmethodes, terwijl Diane zich richt op inclusief onderwijs voor kinderen met speciale behoeften. Tijdens hun trainingen leerde Olivier hoe hij activiteiten kon organiseren die zowel leuk als leerzaam zijn. Ook ontdekte hij hoe hij kinderen die het lastig hebben, kan verbinden met klasgenoten via hun favoriete spelvormen.
VSO-vrijwilliger Diane helpt Olivier bij het ondersteunen van kinderen met speciale behoeften.
Irenee bezoekt de school regelmatig en adviseert Olivier en zijn collega’s over lesgeven en het ontwikkelen van lesmateriaal. Ook gaf hij een training over het gebruik van de VSO School App. Dankzij deze app heeft Olivier altijd toegang tot nieuw lesmateriaal. Dat maakt zijn lessen niet alleen leuker, maar ook effectiever.
“Voordat VSO kwam, werden kinderen op dezelfde manier onderwezen als volwassen studenten.” – leraar Olivier
Olivier werkt graag samen met de vrijwilligers van VSO en voelt zich door hen geïnspireerd. “Voordat VSO kwam, werden kinderen op dezelfde manier onderwezen als volwassen studenten,” vertelt hij. Inmiddels weet Olivier dat spel een essentieel onderdeel is van het leerproces. De kennis en vaardigheden die hij heeft opgedaan, past hij niet alleen toe in zijn werk als leraar, maar ook daarbuiten en in toekomstige loopbaanmogelijkheden. Hij voelt zich nu sterker en beter toegerust om kinderen écht te ondersteunen.
De leerlingen van Olivier leren het alfabet.
VSO verbetert onderwijsprestaties in alle dertig districten van Rwanda. Dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs hebben we al geweldige resultaten geboekt, maar er is nog veel te doen. Er zijn nog altijd duizenden kinderen die achterblijven in schoolresultaten door verkeerde onderwijsmethoden. Samen kunnen we daar verandering in brengen. Word donateur van VSO en zorg ervoor dat kinderen in Rwanda kunnen rekenen op kwalitatief onderwijs.