Project: Unlocking Talent met tabletonderwijs

Meer bereiken met digitalisering: dat kan ook in Malawi, een van de armste landen ter wereld. Hier leren kinderen basisvaardigheden via apps en tablets. Nu al werken 90.000 kinderen met het programma. ‘Ze gaan met sprongen vooruit.’

‘De kinderen presteren 45 procent beter’

Zonder goed basisonderwijs is de kans op een baan later klein. In Malawi, een van de armste landen ter wereld, zijn veel te weinig leraren en scholen. Bovendien groeit het aantal kinderen snel, waardoor het niet lukt kwalitatief onderwijs te bieden. Gevolg: veel kinderen groeien ongeletterd op en missen daardoor toekomstperspectief.

Gebrek aan gebouwen, gebrek aan docenten, gebrek aan onderwijsmaterialen: Malawi kampt er al decennia mee. Generaties kinderen groeiden op zonder zelfs maar de basisschool te hebben afgemaakt. Met rampzalige gevolgen. De werkloosheid is hoog en ongeletterdheid eerder regel dan uitzondering.

Innovatief tabletonderwijsprogramma

Om dit probleem aan te pakken ontwikkelden VSO, onebillion en lokale partner MoEST een innovatief tabletonderwijsprogramma. Met behulp van tablets leren kinderen lezen en schrijven – zonder veel begeleiding van een leraar. Inmiddels werken 90.000 leerlingen op 110 scholen met het programma. Dit moet eind 2020 gegroeid zijn naar 310 scholen.

Tabletonderwijs nu vast onderdeel

De regering besloot onlangs – na aanbeveling door VSO – het tabletonderwijsprogramma op te nemen als vast onderdeel van het basisonderwijs in Malawi. VSO gaat daarom de komende jaren nog nauwer samenwerken met de regering om tabletonderwijs toegankelijk te maken voor alle basisscholen in Malawi.

Vier verrassende effecten

Het project waar wij met partner onebillion aan werken is in de race voor de the Global Learning XPRIZE. Unlocking Talent staat in de finale en bevindt zich nu in de testfase voor de prijs. De winnaar wordt begin 2019 bekendgemaakt. Vier verrassende en mooie effecten van het tabletonderwijs tot nu toe:

• Kinderen die naar school gaan hebben een betere hygiëne dan kinderen die geen onderwijs volgen. Zelfs de kinderen die niet fysiek naar school gaan maar wel thuis tabletonderwijs volgen, douchen vaker omdat de tablets hen het gevoel geven alsof ze in de klas zitten.

• Kinderen leren van elkaar en geven les aan elkaar en hun ouders.

• Kinderen met een handicap kunnen voor het eerst naar school.

• Kinderen die zich schaamden en van school zijn gegaan omdat ze niet konden lezen, hebben dankzij de tablets weer het vertrouwen gekregen en zijn teruggekeerd naar school.

Bezoek de website van het project

Al na een paar weken zagen we leerlingen met sprongen vooruitgaan. We zien 45% meer leerwinst ten opzichte van traditioneel onderwijs. Leerlingen krijgen les in de school óf in speciale Learning Centres bij scholen. VSO bouwt deze Learning Centres en voorziet ze van volledig ingerichte lokalen en zonnepanelen.’ - Thaisa Rougoor, een van de twaalf VSO-deskundigen ter plaatse

Draag ook bij aan ontwikkeling

Help mee te bouwen aan een toekomst en doneer! U kunt zowel eenmalig als periodiek doneren.

Doe een donatie »

Of wil je zelf via VSO jouw kennis delen in een ontwikkelingsland? Kijk dan in onze internationale vacaturebank.

Zoek vacatures »

 

rs23555_malawi_october_2015_unlocking_talent_ag_f8t5025-lpr.jpg

malawi-tablet-onderwijs-kind-school.jpg

201711_unlockingtalent_tablets_malawi_thaisa_caswell_ngwira_directeur_basisschool_chilanga_sighted_img-20171025-wa0015.jpg