Tabletonderwijs in Malawi

In Malawi wordt 88% van de kinderen ingeschreven voor de basisschool, maar slechts 1 op de 3 kinderen maakt deze belangrijke eerste fase van onderwijs af. Hoewel het inschrijven van een kind op school gratis is sinds 1994 in Malawi, moeten families wel de kosten van schoenen, uniformen, pennen en schriften betalen. Velen kunnen zich dat niet veroorloven. Daarbij zijn er ontzettend veel kinderen die zitten in de schoolgaande leeftijd, en is er een gebrek in het aantal leraren. Hierdoor stoppen kinderen vaak vroegtijdig met school zonder dat ze kunnen lezen, schrijven of rekenen. Ze staan voor een leven dat gevangen zit in de meedogenloze cyclus van armoede.

Hoe werkt tabletonderwijs

Kinderen in Malawi volgen met de tablets zelfstandig onderwijs via speciale apps op tablets die werken op zonne-energie. De schoolprestaties van deze kinderen zijn maar liefst 47% beter dan die van landgenootjes die klassikaal onderwijs volgen. Sinds de start van het project hebben we al 241, 200 kinderen in vijftien districten in het land bereikt. En het programma wordt ook in andere landen uitgerold, zoals Ethiopië, Oeganda en Kenia. Want als we zien dat onze aanpak werkt, dan breiden we die uit. Van een gemeenschap naar een regio. Van een regio naar een land. En zelfs buiten de landsgrenzen. Ons tabletonderwijsproject en onze partner Onebillion zijn onderscheiden met de prestigieuze Global Learning XPRIZE.

In deze basisschool in Malawi zitten 200 leerlingen krap in één klaslokaal. Er is slechts één leraar.

 

Een dag in het leven van scholier in Malawi

In Malawi staan kinderen vroeg op om naar school te gaan. Velen wonen in kleine huizen op het platteland en moeten elke dag kilometers lopen om naar school te gaan. Veel kinderen hebben nog niet ontbeten voordat ze op pad gaan. Slechts enkele kinderen hebben schoenen. De meeste lopen op blote voeten naar school.

Als ze op school komen, gaan de kinderen van klas 2 (vergelijkbaar met groep 4 in Nederland) in hun klaslokaal zitten op de kale betonnen vloer. In de winter is het in het klaslokaal ijskoud en in de zomer bloedheet. Ze zitten met wel 200 andere kinderen in een klas. Het is druk, krap en er is maar één leraar.

Stel je voor dat je probeert te leren in een klas met zoveel kinderen. Het is dan moeilijk om je te concentreren. En stel je eens voor dat je les geeft aan 200 kinderen tegelijk, terwijl maar weinig van hen papier, pennen of schoolboeken hebben.

Inzet tabletonderwijs tegen leerproblemen

Het tabletonderwijsproject groeit wereldwijd en heeft als doel kinderen goed basisonderwijs te bieden. Het project pakt met innovatieve onderwijstechnologie de uitdagingen aan die kinderen belemmeren op school. De problemen zijn onder andere:

  • Gebrek aan opgeleide leraren
  • Overvolle klassen
  • Onvoldoende onderwijsmateriaal
  • Hoge uitvalcijfers

In Malawi, waar we tabletonderwijs al inzetten sinds 2013, verlaat meer dan de helft van de kinderen de basisschool voortijdig. Met tabletonderwijs zorgen we dat die kinderen wel weer naar school gaan.

VSO vrijwilliger Prisca helpt Thoko met zijn tablet in het leercentrum.

Onderwijs aan Rohingya-vluchtelingen

Ook in Bangladesh zetten we slimme technologie in voor goed onderwijs. Als een kind in een vluchtelingenkamp terechtkomt, dat is al erg genoeg. Zeker als je daar helemaal geen onderwijs krijgt en je ontwikkeling stil komt te staan. Gelukkig biedt een mobiele app hierbij uitkomst. In het vluchtelingenkamp Cox’s Bazar in Bangladesh kunnen 1500 Rohingya-vluchtelingen tussen de drie en vijf jaar de dagelijkse rauwe werkelijkheid ontvluchten met liedjes en verhalen. Deze aanpak wordt het komende jaar getest in vluchtelingenkampen in Kenia en Oeganda, waar nog steeds ruim 1.4 miljoen vluchtelingen verblijven.