Ondanks dat onderwijs een fundamenteel mensenrecht is, gaan veel jonge meisjes in Nepal niet naar school als gevolg van armoede en discriminatie. Voor meisjes met een beperking, zoals Izna, is de kans op onderwijs nog kleiner. Met het ENGAGE-project (Empowering a New Generation of Adolescent Girls with Education) zetten we ons in voor inclusief en kwalitatief onderwijs, zodat ook deze meisjes zich kunnen ontwikkelen en hun dromen kunnen najagen.

ENGLISH VERSION

De 13-jarige Izna (pseudoniem) uit Banke in Nepal, is geboren met een gehoorstoornis. Van jongs af aan wilde ze graag naar school. Haar ouders stuurden haar naar een particuliere kleuterschool, maar daar moest ze al snel van af. Izna: “De leerkrachten beschikten niet over de juiste middelen en vaardigheden om les te geven aan kinderen met een beperking.” Izna’s ouders dachten dat ze niet kon studeren. Daarom bleef ze thuis en moest ze helpen in het huishouden. Izna leerde zichzelf een gebarentaal aan om met haar ouders, broers en zussen te praten. Omdat ze de officiële gebarentaal niet kende, voelde ze zich niet op haar gemak om met anderen te communiceren. Zonder onderwijs kwam ze geïsoleerd thuis te zitten.

Leergierig

Changemakers als Trannum gaan regelmatig op pad om op zoek te gaan naar kinderen die niet naar school gaan. Toen zij Izna ontmoette, zag ze direct haar leergierigheid. Ze ging in gesprek met Izna en haar ouders en overtuigde hen ervan haar in te schrijven voor de catch-up klas in haar dorp. Daar leerde Izna lezen, schrijven, rekenen en de officiële gebarentaal. Als ‘big sister’ binnen het ENGAGE-project helpt Trannum haar ‘little sister’ met haar schoolwerk.

Training en coaching

Om haar little sister zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, krijgt Trannum training en coaching van changemaker Nitin. Tijdens de training wordt besproken hoe onderwijs inclusief gemaakt kan worden en leert ze gebarentaal zodat ze goed met Izna kan communiceren. Daarnaast wordt er ingegaan op de specifieke problemen waar meisjes met een beperking tegenaan lopen. Nitin kijkt samen met de big sisters hoe ze hun little sisters kunnen helpen om voor hun rechten op te komen.

Big Sister Trannum helpt haar little sisters met huiswerkBig sister Trannum helpt haar little sisters met hun huiswerk.

Duurzame verandering

“Ouders in armoede zijn vaak bang dat hun kind met een beperking niet kan bijdragen aan een inkomen voor de familie en huwelijken hun dochter daarom al jong uit. Bovendien worden de kinderen geconfronteerd met veel stigma en als vervloekt beschouwd. Ze lopen daardoor een groter risico op verwaarlozing en seksueel misbruik dan andere leeftijdsgenoten,” vertelt Nitin.

Little sisters Soni and AlinaLittle sisters en klasgenoten Alina (links) en Izna (rechts).

Hij vervolgt: “Naast kennis en ondersteuning voorzien we de meisjes van de juiste hulpmiddelen, zoals rolstoelen en gehoorapparaten, en maken we schoolgebouwen rolstoeltoegankelijk. De hulpmiddelen, het onderwijs en de levensvaardigheden die de little sisters leren, vergroten hun zelfredzaamheid en bieden een kans op een eigen inkomen en een uitweg uit de vicieuze cirkel van armoede en discriminatie. Doordat ik en mijn team lokale big sisters en leraren trainen, zorgen we ervoor dat de kennis die we ze meegeven, behouden blijft voor de volgende generaties. Zo kunnen we een duurzame verandering maken in het leven van vele meisjes nu én in de toekomst.”

NitinNitin (links) traint en coacht leerkrachten zoals Sabriti (rechts).

Zelfverzekerd

Met Izna gaat het nu erg goed. Na de catch-up klas hielp Trannum haar little sister zich in te schrijven bij de Rastriya Adharbhut school in Khajura, Nepal. Hier krijgt zij passend onderwijs van docenten die ervaring hebben met het lesgeven aan kinderen met een beperking. Izna doet het goed op school en kan zelfs voor de eerste keer meedoen aan buitenschoolse activiteiten. Ze voelt zich zelfverzekerder en durft nu meer met anderen te praten, zowel op school als buiten school. Izna: “Mijn leven is op een zeer positieve manier veranderd en ik ben vastbesloten mijn studies te blijven voortzetten. School leert me elke dag iets nieuws.”

Geef meisjes met een beperking, zoals Izna, het onderwijs waar ze recht op hebben

Izna kan zich nu blijven ontwikkelen, maar er zijn nog vele meisjes die niet naar school gaan. Samen met andere changemakers willen Trannum en Nitin het leven van meer dan 2.500 meisjes in de Terai-regio van Nepal veranderen. Daar hebben we jouw steun hard bij nodig. Help jij mee? Maak vandaag nog een gift over.

Ja, ik help mee!

 


Credits
Foto’s: Suraj Ratna Shakya