Vraag 1: Uit hoeveel vlakken bestaat een voetbal?

Antwoord: 32.

Een klassieke voetbal, zoals gebruikt in officiële wedstrijden, bestaat meestal uit 32 vlakken. Namelijk 12 vijfhoekige vlakken en 20 zeshoekige vlakken.

 

Vraag 2: Hoeveel manieren zijn er om 10 stenen in twee stapels te verdelen?

Antwoord: 6

Om alle mogelijkheden te vinden, beginnen we met één stapel helemaal leeg en de andere met alle 10 stenen. Daarna verschuiven we steeds één steen van de grote naar de kleine stapel, totdat beide even groot zijn. De verdelingen die je zo krijgt, zijn: 0 en 10, 1 en 9, 2 en 8, 3 en 7, 4 en 6, en 5 en 5. Dit betekent dat er 6 manieren zijn om de stenen in twee stapels te verdelen.

 

Vraag 3: Welke van deze spelletjes wordt vaak gespeeld door kinderen in Rwanda?

Antwoord: allemaal

Oei, dit was een strikvraag. Alle drie de spellen zijn populair op basischolen in Rwanda, maar dan nét in een andere vorm:

  • Knikkeren: In Rwanda wordt een vergelijkbaar spel gespeeld, genaamd ‘kurwanira imbuto’. In plaats van knikkers gebruiken Rwandese kinderen vaak kleine steentjes of bonen en strijden ze met elkaar om de objecten in een bepaald doel te krijgen.
  • Jongleren: Een vergelijkbaar spel in Rwanda is ‘gusamata’. Dit is een traditioneel Rwandees kinderspel dat vooral door meisjes wordt gespeeld. Het doel is om een steentje in de lucht te gooien en hem op te vangen voordat hij op de grond valt. Tegelijkertijd moet je andere steentjes oppakken van de grond voordat je het vallende steentje vangt. De speler die de meeste steentjes succesvol vangt en verzamelt, wint.
  • Touwtjespringen: Dit wordt in Rwanda ook wel ‘gusimbuka umugozi’ genoemd. Het verwijst naar de activiteit waarbij iemand over een draaiend touw springt, een populair spel voor kinderen. “Gusimbuka” betekent springen, en “umugozi” betekent touw.

 

Over het project Let’s Learn Through Play

Met het project ‘Let’s Learn Through Play’, in Rwanda genaamd Twigire Mumikino, brengen we spelenderwijs leren naar de kinderopvang en het onderwijs. Zo legt het voor jonge kinderen een basis voor leren in alle 30 districten van Rwanda. Met het project hebben we tot nu toe al een positieve impact kunnen hebben op meer dan 250.000 kinderen, 3.500 leraren, 2.400 schoolleiders en 145.000 ouders.

Steun dit project

Onderwijs is niet alleen een basisrecht, maar ook een krachtig middel om armoede te doorbreken en een betere toekomst op te bouwen. Dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs hebben we al geweldige resultaten geboekt met het project Let’s Learn Through Play, maar er is nog veel te doen. Er zijn nog altijd duizenden kinderen die achterblijven in schoolresultaten door verkeerde onderwijsmethoden. Samen kunnen we daar verandering in brengen. Word donateur van VSO en zorg ervoor dat kinderen in Rwanda kunnen rekenen op kalitatief onderwijs.