Lage hakken, grote dromen: hoe Bariat haar eigen…
02 oktober, 2024
Mobieltjes in de klas. Voor leerlingen in Papoea-Nieuw-Guinea dé uitkomst om goed Engels te leren. Slimme sms’jes, ontwikkeld door VSO, maken dure lesboeken namelijk overbodig.
In Papoea-Nieuw-Guinea kunnen kinderen gratis naar school. Dat klinkt mooi, maar de kwaliteit van het onderwijs is laag en goed lesmateriaal ontbreekt vaak. Hierdoor kan het gemiddelde kind onder de 12 jaar geen Engels lezen, ook al is het de tweede taal van het land. ‘Om goed Engels te geven heb je twee dingen nodig’, vertelt een leraar van de Bunamgl School, een basisschool in de provincie Madang. ‘Een heldere lesstructuur en bijpassend materiaal. Beide ontbraken bij ons.’
Daarom deed de Bunamgl School samen met vijftien andere scholen mee aan sms story – een bijzonder project van VSO en het Ministerie van Onderwijs in Papoea-Nieuw-Guinea. ‘Bijna elke leraar heeft wel een mobiele telefoon’, legt VSO-programmamanager Richard Jones uit.
‘En één mobieltje kan al een wereld van verschil maken voor tientallen leerlingen.’ Honderd dagen lang ontvingen de leraren elke ochtend een sms’je, met daarin een lesplan en een kort Engels verhaal. Dat verhaal schreven ze vervolgens over op het bord of op grote vellen papier en gebruikten ze die dag voor hun les.
‘Leerlingen zijn elke dag nieuwsgierig naar het volgende verhaal’
‘De dagelijkse verhalen motiveerden mijn leerlingen om naar school te komen’, vertelt een leerkracht. ‘De kinderen waren telkens weer nieuwsgierig naar het volgende verhaal.’ De aanpak had zichtbaar effect: in de klassen waar de leraren dagelijks een sms’je met lesmateriaal ontvingen, nam de leesvaardigheid van de leerlingen met maar liefst 50 procent toe. Deze leerlingen konden aanzienlijk beter Engels lezen dan hun leeftijdsgenootjes uit andere klassen. Binnenkort start een nieuwe groep van 250 leraren in Papoea-Nieuw-Guinea met sms story. Daarnaast introduceerde VSO de aanpak intussen ook in andere landen. Richard: ‘Sms story is een goedkope en simpele manier om Engels les- en leesmateriaal op scholen te krijgen. Het bespaart docenten een hoop werk én biedt hen duidelijke handvatten voor hun lessen. Dat is prettig voor de leraren. En essentieel voor de kinderen. Want wie nu goed Engels leert lezen, heeft daar later in het leven profijt van.’