Als jongerenvrijwilliger bij VSO in 2013 realiseerde changemaker Kenechuwku Cornelius Ogbuabe zich dat kinderen spelenderwijs meer leren. Het inspireerde hem om twee jaar later zelf spellen te gaan ontwerpen die spelers helpen bij het leren.

ENGLISH VERSION

“Na mijn studie kwam ik terug bij VSO als programmamedewerker en introduceerde ik mijn spel Luku Luku. Ik legde mijn collega’s uit hoe het spel de kinderen kon helpen bij het leren rekenen. Ook heb ik 150 leerkrachten getraind om het spel in de klas te gebruiken.”

Belangrijke vaardigheden

“Door bordspellen kunnen kinderen vele belangrijke vaardigheden leren, zoals het wachten op hun beurt en het accepteren van tegenslagen, maar ook communicatieve en probleemoplossende vaardigheden. Bordspellen kunnen een curriculum ook direct ondersteunen.”

Representatie in bordspellen

“In 2019 ben ik een crowdfundingcampagne gestart, die me heeft geholpen om Nigeria’s eerste bordspellencafé op te zetten. Hier kunnen mensen samenkomen en bordspellen spelen die de Nigeriaanse cultuur weerspiegelen. Dit vind ik erg belangrijk. Het terugzien van hun cultuur, huidskleur en taal in een bordspel, kan Nigerianen helpen in hun identiteitsvorming en zelfacceptatie.”