10/05/2016

Blog Jan Tomas: waarom samen spelen en lachen belangrijk is om te leren.

Jan heeft de smaak te pakken. De VSO-onderwijsadviseur deelde in 2013 en 2014 al zijn kennis in Nepal. Nu is hij aan het werk in Rwanda. Jan werkt samen met de Filipijnse VSO’er Ann. Ze bezoeken basisscholen in de regio en werken samen met lokale leraren aan meer kindgericht onderwijs. Zo ondersteunen zij op het Teacher Training College studenten die opgeleid worden tot leraar basisonderwijs. Lees hier zijn blog.

Uitgelaten stemming

‘De basisscholen liggen behoorlijk afgelegen. Soms rijden we meer dan een uur met de motor over smalle zandpaadjes door het groene heuvelachtige landschap. De schoolkinderen zien zelden buitenlanders en schreeuwen bij aankomst vrolijk naar ons: ‘Muzungu, Muzungu!’, wat ‘blanke’ betekent. Sommige kinderen blijven eerst op veilige afstand staan, staren ons met grote ogen aan en doen bij een onverwachte beweging snel een stap achteruit. Anderen durven dichterbij te komen en beginnen aan onze armen en haren te voelen. Als we met een balletje overgooien en vragen om de beurt de naam te zeggen, is er al gauw een uitgelaten stemming. We zijn geen vreemden meer, maar vrienden geworden met de kinderen en leraren. Een mooie start om samen te werken!’

Lesgeven met flessendoppen

‘De lessen zijn nu meestal theoretisch van aard. Er wordt zelden leermateriaal gebruikt. Hierdoor zitten de kinderen 90% van de tijd in de luisterhouding, zonder zelf actief te kunnen zijn. Daar proberen we wat tegenwicht aan te bieden door praktijkgerichte lessen te geven. We willen leraren laten inzien hoe makkelijk en belangrijk het is om kindgericht onderwijs te geven. Zo hebben we een rekenles gegeven met flessendoppen. Blauwe flessendoppen als de eenheden, rode flessendoppen als tientallen, de groene als honderdtallen en optellen maar, zoals met een telraam.

Leermaterialen hoeven niet per se geld te kosten. Ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen geven, maar dit is om aan te geven dat het spelen een onderdeel is van een totale kindvriendelijke aanpak: het promoten van leren door te doen en te spelen. Zowel in de klas als daarbuiten. Want juist door lessen leuker te maken, leren kinderen meer!’